Jakie dane bankowe można i nie można udostępniać innym

Jakie dane bankowe można bezpiecznie nazwać osobą z zewnątrz?

Wszystko zależy od tego, dlaczego ich pytasz:

Aby przelać ci pieniądze

W takim przypadku możesz bezpiecznie poinformować nadawcę:
  •  Nazwa banku i numer telefonu, z którym konto jest powiązane. W większości przypadków dane te są wystarczające do tłumaczenia. Pozwolą drugiej osobie natychmiast przelać pieniądze, na przykład za pośrednictwem systemu szybkich płatności.
  •  Numer karty bankowej. Znajduje się na jej awersie i zwykle składa się z 16 cyfr. Znając ten numer, osoba będzie mogła wysłać Ci pieniądze za pośrednictwem aplikacji innego banku, terminala lub bankomatu. Podanie numeru karty jest bezpieczne, chyba że podasz dodatkowo inne szczegóły.
  •  Numer rachunku bieżącego. Składa się z 20 cyfr. Można go znaleźć w banku internetowym lub poprosić o paszport w oddziale banku. Przelewy według numeru konta są preferowane przez organizacje-na przykład, gdy płacą za pracę freelancerów. Dodatkowo proszą o dane banku odbiorcy-BIK, konto korespondencyjne-można je również nazwać bez ryzyka dla siebie, ponieważ te dane są publicznie dostępne i nie otwierają dostępu do Twoich oszczędności.
Oszust nie będzie mógł wypłacić pieniędzy z Twoich kont, znając tylko nazwę banku, telefon, numer karty lub konto. Ale uwaga: oszuści często wykorzystują te dane w wieloetapowych schematach oszukiwania.

Na przykład przestępcy dzwonią w imieniu "służby bezpieczeństwa banku", a nawet "policji śledczej", zwracają się po imieniu i nazwisku patronimicznym i podają numer karty. W ten sposób starają się wzbudzić zaufanie, a następnie przekonują do przelania pieniędzy na "bezpieczne" — w rzeczywistości fałszywe — konto.

Dlatego żadne informacje o swoich kontach i kartach nie powinny być niepotrzebnie przekazywane innym. I w żadnym wypadku nie publikuj swoich danych osobowych i danych bankowych w domenie publicznej, na przykład w sieciach społecznościowych. W końcu oszuści dokładnie je badają.

Aby wyjaśnić sytuację z bankiem

Załóżmy, że nagle pieniądze trafiły na Twoją kartę i nie wiesz, kto i dlaczego je wysłałeś. Próbując zrozumieć sytuację, dzwonisz do banku.

Na początku pracownik musi upewnić się, że to naprawdę ty, a nie oszust. Aby to zrobić, zapyta o Twoje imię i nazwisko, numer paszportu, a także może wyjaśnić:

  •  Ostatnie cztery cyfry numeru karty. Dzięki nim szybko znajdzie ją w systemie, aby zrozumieć sytuację. Bądź ostrożny: musisz dyktować ostatnie cyfry długiego numeru z przodu karty.
  •  Słowo kodowe. Podajesz go, podpisując umowę z bankiem.
Jeśli sam skontaktujesz się z bankiem, lepiej zadzwonić pod oficjalny numer podany na jego stronie internetowej lub na odwrocie karty. W takim przypadku możliwe jest przekazanie operatorowi żądanych informacji bez ryzyka.

Ale bądź ostrożny, jeśli nagle otrzymasz telefon z banku z prośbą o wyjaśnienie poufnych danych. Nie trać czujności: nawet jeśli twój telefon wyświetla znajomy krótki numer banku-może zostać zmieniony. Zawsze najlepiej jest odłożyć telefon, samodzielnie wybrać numer infolinii i wyjaśnić sytuację.

Jakie dane bankowe nie powinny być nikomu udostępniane i dlaczego?

Są dane, o które pracownicy banków nigdy nie pytają — jeśli ktoś próbuje je od Ciebie wydobyć, na pewno spotkałeś oszustów. Ważne jest, aby zawsze zachować tajemnicę:
  •  Trzy cyfry z obrotu karty. CVV (Card Verification Value) lub CVC (Card Validation Code) Kod. Te trzy liczby powinny być znane tylko Tobie. Zwykle należy je wprowadzić, płacąc za zakupy online. Nazwij te liczby komukolwiek wraz ze szczegółami karty — zasadniczo daj Zielone światło oszustom, którzy chętnie będą kopać na twój koszt.
  •  Hasła i kody z powiadomień bankowych. Bank wysyła tajne jednorazowe kody i hasła w celu potwierdzenia transakcji lub zalogowania się na konto osobiste. To dodatkowa ochrona Twoich kont przed oszustami. Poinformowanie osoby postronnej o tych liczbach jest jak oddanie złodziejowi kluczy do mieszkania, w którym leżą pieniądze.
  •  Ważność karty. Czasami do zakupów online na karcie nie potrzebujesz kodu CVV/CVC ani haseł i kodów z powiadomień SMS i push z banku-wystarczy numer karty i data jej ważności. Dlatego też nie można go nikomu nazwać. Prawdziwi pracownicy banku i sami mogą to sprawdzić.
  •  PIN karty. Zachowaj to w tajemnicy, nie pisz na karcie ani nie trzymaj w pobliżu. Jeśli oszust go ukradnie, usunięcie wszystkich pieniędzy z konta nie będzie dla niego trudne.
Aby wyłudzić od Ciebie poufne dane, oszuści używają sztuczek socjotechnicznychi phishing. Nigdy nie wprowadzaj danych karty w nieznanej witrynie — najpierw upewnij się, że jest Bezpieczna.

Co zrobić, jeśli już poinformowałeś oszustów o poufnych informacjach?

Pilnie Zablokuj kartę: można to szybko zrobić w aplikacji mobilnej Banku lub pod numerem infolinii. W ten sposób odetniesz oszustom dostęp do pieniędzy na koncie, a być może nie będą mieli czasu na kradzież wszystkich twoich oszczędności.

Jeśli intruzi zdobędą login i hasło z twojego konta osobistego na stronie internetowej banku, poproś operatora infolinii o natychmiastowe wyłączenie zdalnego dostępu do konta. W przeciwnym razie oszuści będą mogli nie tylko sprzeniewierzyć wszystkie Twoje oszczędności, ale także zaciągnąć pożyczkę w Twoim imieniu.

Następnie karta będzie musiała zostać ponownie wydana-wtedy jej szczegóły się zmienią, a poprzednie znane przestępcom staną się nieważne. W przypadku banku internetowego utwórz nowy login i hasło.

Na wszelki wypadek poproś o swoją historię kredytową — upewnij się, że oszuści nie zaciągają pożyczek w Twoim imieniu.

Artykuł "Inżynieria społeczna: dlaczego ludzie sami dają oszustom pieniądze"pomoże zrozumieć, za pomocą jakich schematów oszuści wyłudzają czyjeś dane i oszczędności. Jeszcze więcej historii można znaleźć w sekcji"Grabie".