Od czego zacząć swój biznes: strategia

Zdecydowałeś się założyć własny biznes, ale na razie masz w głowie tylko pomysł. Zastanówmy się, jak przekształcić ten pomysł w program działania.

Strategia firmy to ogólny, główny plan. Odpowiada na pytania:

  1.  Co mam zamiar stworzyć? Na czym będzie polegać moja firma?
  2.  Dla kogo to robię? Jak mogę poprawić życie tych ludzi?
  3.  Dzięki czemu mogę wyróżnić się na tle konkurencji? Jaka jest wyjątkowość mojej oferty?
  4.  Jaki potencjał ma moja firma? Jakie są zagrożenia i możliwości? Jak mam postępować, jeśli Warunki biznesowe ulegną znacznej zmianie?
  5.  Jakie wyniki chcę osiągnąć za kilka lat?
Rozważ strategię firmy na przykładzie sklepu internetowego z czekoladą. Załóżmy, że zdecydujesz się sprzedawać słodycze online. Pomysł jest skazany na sukces, ponieważ wszyscy na świecie kochają czekoladę, myślisz. Czy tak jest i jak dokładnie wprowadzić genialny pomysł w życie?
1. Zbadaj rynek

Zanim założysz firmę, musisz zrozumieć, czy ma ona potencjał. Zbadaj podaż i popyt.

Jeśli towar lub usługa są poszukiwane, popyt na nie rośnie, sensowne jest wejście na ten rynek.

Z drugiej strony, jeśli na tym rynku jest już wiele ofert i każdego dnia staje się coraz więcej — oznacza to, że konkurencja jest wysoka. Wszyscy pracują na granicy rentowności, trudno jest uzyskać zysk.

Sprzedaż czekolady i ogólnie słodyczy praktycznie nie zmienia się z roku na rok. To powiedziawszy, ludzie robią więcej zakupów online, a sprzedaż online rośnie w gigantycznym tempie. Potencjał jest.

W Twoim mieście jest tylko pięć specjalistycznych sklepów ze słodyczami online. Oznacza to, że możesz odzyskać swój udział, a rentowność jest najprawdopodobniej nadal akceptowalna.

Ale masz znacznie więcej konkurentów: są to również cukiernie, sklepy z pamiątkami, supermarkety i prywatni mistrzowie tazhke, którzy robią słodycze na zamówienie. Aby zająć swoje miejsce wśród nich, musisz zaoferować coś nowego i innego.

2. Wybierz swoich klientów

Wśród wielu potencjalnych nabywców musisz wybrać grupę docelową i dotrzeć do niej. Nie próbuj docierać do wszystkich. Znajdź tych, których potrzeby lub pragnienia nie zostały jeszcze zaspokojone przez obecnych sprzedawców i skup się na nich.

Poczuj swojego potencjalnego klienta. Jaką jego potrzebę możesz zrealizować? Jak myślą ci ludzie? Gdzie robią zakupy? Jakie mają cechy charakteru i zachowania?

Słodycze, które kochają czekoladę, są bardzo obfite — w rzeczywistości wszyscy ludzie mają od 1 roku do 99 lat. Wśród nich 40% to ludzie młodzi i w średnim wieku, aktywni użytkownicy Internetu: cenią go za szybkość i wygodę zakupów. Ponadto internet jest zwykle używany również do rozrywki.

Wśród wszystkich odbiorców internetowych można wyróżnić osobną grupę. Są to ludzie, którzy chcą się wyróżniać, lubią dawać niestandardowe prezenty, do których stworzenia włożyli swoją siłę i kreatywność. Załóżmy, że stanowią 20% użytkowników Internetu. To właśnie ci ludzie staną się twoją grupą docelową.

3. Sformułuj ofertę

Aby wyróżnić się na tle konkurencji i jak najlepiej zaspokoić potrzeby grupy docelowej, sformułuj unikalną propozycję sprzedaży (USP).

Zastanów się, jak możesz go wdrożyć: samodzielnie lub z pomocą dostawców lub partnerów biznesowych.

Na przykład gotujesz czekoladę zgodnie z unikalnymi przepisami swojej babci, która za pomocą naturalnych barwników sprawia, że jest kolorowa i dodaje niezwykłe składniki: goździki, rokitnik, marchew, czerwona papryka.

Jednocześnie zaoferujesz swoim młodym klientom, którzy kochają kreatywność i rozrywkę, nie tylko kup gotową czekoladę, ale także zostań jej współautorem: wybierz wzór, kolor, smak i opakowanie. Aby to zrobić, utworzysz specjalny kreator na swojej stronie.

Na pierwszym etapie Załóżmy, że możesz sam wyprodukować taką czekoladę, a gdy ilość zamówień wzrośnie, przyciągniesz małą prywatną fabrykę.

4. Oceń potencjał


Oceń perspektywy swojego rozwoju na rynku. W tym celu można użyć analizy SWOT.

Ta metoda pomaga zidentyfikować mocne strony wewnętrzne projektu (strengths), słabe strony wewnętrzne projektu (weakness), potencjalne szanse zewnętrzne/RYNKOWE (opportunities) oraz potencjalne zagrożenia zewnętrzne/RYNKOWE (threats) — zagrożenia, które mogą wpłynąć na rozwój firmy.

Przykład analizy SWOT

Mocne strony:
  •  Zakupy online jednym kliknięciem
  •  Możliwość samodzielnego zaprojektowania zamówienia
  •  Oryginalne produkty
  •  Wysoka jakość towaru
  •  Szeroki asortyment
  •  Całodobowa ekspresowa dostawa tego samego dnia
  •  Opracowanie aplikacji mobilnej w celu przyciągnięcia odbiorców

Słabe strony:
  •  Brak doświadczenia w organizacji własnej produkcji
  •  Brak środków na rozwój aplikacji mobilnej w pierwszym etapie

Potencjalne możliwości:
  •  Otwarcie fizycznego punktu sprzedaży-czekolady
  •  Poszerzenie asortymentu o inne oryginalne słodycze oprócz czekolady
  •  Budowanie stałej klienteli, której można oferować nowe opcje i programy bonusowe
  •  Konsumenci są gotowi do korzystania z aplikacji mobilnych do zakupów, dzięki czemu projekt będzie mógł przyciągnąć dodatkowy kanał sprzedaży

Potencjalne zagrożenia:

  •  Konkurencyjny rynek
  •  Konsumenci w pierwszym etapie-tylko ci, którzy kupują w Internecie
  •  Wzmocnienie pozycji konkurentów
  •  Dodatkowa kontrola jakości produktu
  •  Nierzetelny producent i groźba ujawnienia przepisu konkurentom
  •  Niekorzystna sytuacja gospodarcza w mieście, biurokracja

Za pomocą tej samej metody można zbadać indywidualnego konkurenta lub rynek jako całość.

Po sporządzeniu takiej tabeli wyciągnij wnioski: jak reagować na zagrożenia, pracować z niedociągnięciami i jak najlepiej wykorzystać wszystkie możliwości, opierając się na mocnych stronach swojego produktu.

Konkurenci mogą również przejść do trybu online i zaoferować oryginalną czekoladę. Musisz przygotować odpowiedź na takie działania: powiedzmy, aby stworzyć jeszcze bardziej przyjazną dla kupujących aplikację mobilną i rozszerzyć asortyment. Swoje słabości, na przykład pracę tylko przez Internet, można z czasem wzmocnić-przejść do trybu offline. Najpierw możesz pracować z partnerami, a następnie otworzyć własny punkt sprzedaży — czekoladę.

5. Określ strategię promocji

Oceń dokładnie, w jaki sposób konkurenci promują swoje produkty lub usługi, z jakich kanałów korzystają i ile pieniędzy wydają na reklamę.

Przemyślana strategia promocji firmy pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać budżet. Na przykład, jeśli na rynku jest bardzo duża konkurencja, a twój budżet jest niewielki, lepiej nie wydawać dużo na reklamę, ale rozwijać kontakty partnerskie.

Ponieważ sprzedajesz online, podstawowe wsparcie reklamowe warto skoncentrować w Internecie. Większy zwrot przy mniejszych inwestycjach może przynieść udział Twojej firmy w kursach mistrzowskich, akcjach i partnerstwach barterowych.

6. Sformułuj cel biznesowy

Bądź odważniejszy, ale bądź realistą. Określ konkretne liczby według wielkości sprzedaży, liczby klientów, terytorium. Ustaw sobie górną poprzeczkę, do której będziesz dążyć.

Powiedzmy, że możesz postawić sobie za cel sprzedaż 2500 płytek miesięcznie w swoim mieście za rok, uczynić połowę kupujących stałymi klientami, zaoferować 5 opcji wypełnień i 3 opcje kształtów.

Za trzy lata planujesz rozszerzyć asortyment do 10 wypełnień i 5 form, rozszerzyć dostawę na cały obszar i zwiększyć lojalność klientów do 80%. Spodziewasz się więc wziąć udział w 35% sprzedaży czekolady online w mieście.

A za pięć masz zamiar otworzyć sieć czekoladek w okolicy, sprzedawać franczyzę, wysyłać towary w całym kraju i zwiększać sprzedaż do 10 000 płytek dziennie.

Po opracowaniu strategii rozwoju biznesu przejdź do napisania szczegółowego biznesplanu.